banner

【Hebat】Kembara Xi'an, rasa Xi'an berbeza!

4,739 Diterbitkan oleh BSLBATT 18 Jan 2019

Penulis Zhang Yuelan bersabda: “Keindahan perjalanan terletak pada sifatnya yang tidak diketahui.Tidak kira berapa banyak strategi yang telah anda buat, anda tidak pernah benar-benar mengetahuinya sebelum anda benar-benar menjejakkan kaki ke destinasi anda.”

Jalan Huimin

Apabila kami datang ke Xi'an, Huimin Street adalah tempat yang kami perlu pergi.Bell Tower Hotel terletak betul-betul di seberang jalan dari Menara Loceng, yang terletak di tengah-tengah bandar dari peta.Penyelesaian bagasi, keluar dari hotel adalah permulaan lampu, menara loceng bertentangan dihiasi dengan lampu neon.Melintasi dua jalan, saya sampai ke "Jalan Huimin" yang terkenal di Xi'an, tempat saya ingin makan besar.Saya tertipu dengan pemandangan jalan: seluruh jalan pejalan kaki sesak dengan orang ramai dan asap.Rasa barbeku adalah rasa semulajadinya.Kami tidak pernah makan roti kukus kambing atau mee biangbiang.Buat pertama kali, kami makan roti kukus kambing.Tanda harga mengatakan bahawa daging kambing berkualiti tinggi ialah 20 yuan semangkuk, dan daging kambing ialah 15 yuan semangkuk.Kami ingin mengatakan dua mangkuk.Kami mempunyai 10 orang berturut-turut.Jika tidak, kami tidak akan dapat makan yang seterusnya.Itu pun sama.Ini datang semangkuk 20 yuan.Bukan senang nak kata sedap atau biasa.Kemudian kami terus makan kebab kambing, ladu babi daun bawang dan sebagainya."Makan Besar dan Minuman Besar" yang asal telah lama tidak kelihatan.

Istana Tanghua Qing

Perhentian pertama perjalanan hari pertama ialah Istana Tanghua Qing, yang merupakan satu lagi istana bagi maharaja feudal Dinasti Tang.Kolam Huaqing disokong oleh Pergunungan Lishan yang bergolek, pokok hijau, dinding merah, bata hijau dan jubin kelabu, Pavilion Kolam Shiqian, koridor jambatan kecil, dan bangunan gaya Tang dengan momentum yang pelbagai dan hebat.Air mata air panas Xiapi naik seperti kabus dan asap, bocor melalui udara, berliku-liku dalam pada itu, membentuk sebuah dunia dongeng yang indah di bumi, memberi kesan kepada persepsi visual orang, secara langsung mengajar orang bagaimana untuk menggerakkan minda mereka, seperti mabuk, fikiran, bulu bersedia untuk terbang.Semua jenis orang, seperti ikan mas crucian yang menyeberangi Sungai Yangtze, menikmati kemasyhuran mereka.Bercakap tentang Kolam Huaqing, semua orang akan memikirkan gundik Yang, mandian air panas, Tang Xuanzong dan lagu kebencian yang kekal.Malah pemandu pelancong bergurau bahawa saya tahu anda akan mengatakan ia adalah tempat mandi.Tempat mandi boleh menjadi tarikan pelancong, jadi ramai orang berpusu-pusu melihatnya, terutamanya kerana restu maharaja.Lebih penting lagi, maharaja sangat berdedikasi kepada hanya seorang wanita cantik di istana belakang, "Tiga ribu wanita cantik di istana belakang, tiga ribu manja dalam satu."Kegilaan sedemikian, saya takut bahawa rata-rata lelaki hari ini sangat sukar dilakukan.

The Terracotta Tentera dalam Xi'an

Pada sebelah petang, apabila kami memasuki dewan pameran lubang terakota No. 1, kami tiba-tiba melihat barisan pahlawan dan kuda terakota yang tenang, kuat dan serius, yang sangat mengagumkan.Pemandu menjelaskan bahawa ia adalah lubang sepanjang 230 meter dan lebar 62 meter, dengan lima pintu di sekelilingnya.Terdapat koridor di kedua-dua hujung lubang, dan koridor di kedua-dua belah lubang.Di bahagian tengah, terdapat sembilan laluan Timur-Barat melalui lubang-lubang, yang dipisahkan oleh dinding tanah yang dirempuh.Lubang itu terutamanya terdiri daripada kenderaan dan infantri, yang membentuk pembentukan sendi segi empat tepat.Badan utama bahagian hadapan menghadap ke timur, dan terdapat tiga baris pahlawan di selatan, utara dan koridor Barat menghadap ke luar, berfungsi sebagai pengawal dan pengawal, dan tiga baris pahlawan di Timur adalah perintis.Sembilan gua berbaris dengan kereta kuda dan infantri, masing-masing mempunyai empat pahlawan, ada yang memakai jubah, ada yang berperisai, dengan kereta kuda di tengah, seorang pemandu di belakang setiap kereta dan dua pemandu.

Melihat pahlawan dan kuda terakota ini seperti orang sebenar, mereka mempunyai rupa yang berbeza dan kedua-dua bentuk dan semangat;malah kuda perang di sekeliling mereka jelas bentuknya.Seluruh adegan mempunyai barisan yang hebat dan kuasa ketenteraan, seperti disemak sebelum ekspedisi.
Penemuan pahlawan terracotta dan kuda telah dibuat pada tahun 1970-an apabila seorang petani bernama Yang mendapati bahawa dia membawa pahlawan terracotta yang digali ke jabatan arkeologi wilayah.Selepas beberapa perbincangan, Encik Yang menerima ganjaran 300 yuan, yang kemudiannya dituntut oleh dua petani lain di kampung yang sama.Selepas perbincangan lanjut, 300 yuan Encik Yang telah diserahkan kepada tiga orang dengan dua tempat kerja, menamakan dua saksi itu.Sekarang ia adalah jenaka, tetapi itulah cara ia diselesaikan.Tetapi penemuan Tuan Yang, dia tidak pernah bermimpi bahawa pahlawan terracotta dan kuda hari ini begitu besar, sangat terkejut!Pada ketika ini, Encik Yang Lao dan petani generasi ini sedang menikmati kekayaan yang dibawa oleh pahlawan dan kuda terakota, yang juga boleh dikatakan telah menjayakan pelancongan Shaanxi.

Sejak zaman purba, terdapat pepatah "gunung paling berbahaya di dunia"

Sejak zaman purba, terdapat pepatah "gunung paling berbahaya di dunia" bahawa "Saya duduk di atas kereta gantung Gunung Huashan, melihat ke bawah dan melihat ke atas.Tidak kira bagaimana anda melihatnya, anda akan terkejut dengan badan gunung yang tinggi, dan dari semasa ke semasa terdapat gugusan hijau bertitik di atas tebing, yang membuatkan orang ramai mengagumi daya hidup mereka yang gigih.Sepanjang perjalanan, kami memanjat batu-batu besar, berhati-hati mengalihkan laluan usus biri-biri berhampiran tebing, melihat ke ngarai dalam berhampiran, kaki saya sedikit lembut, dan sukar untuk menembusi beberapa siri kesukaran.Apabila kami tiba di Pergunungan Canglong, Huashan sangat kuat, dan kami tidak dapat menahan ketakutan dengan bahayanya!Pergunungan Canglong dibentuk oleh pergerakan glasier, di persimpangan dua gunung, lebar.Ia boleh memuatkan dua atau tiga orang, dan hanya seorang yang boleh lalu di sebelah di kawasan yang sempit.Selain itu, cerun Canglongling hampir 80 darjah, dan jaraknya agak jauh, yang menambah cabaran kepada kami.Saya menggunakan kedua-dua tangan dan kaki, dan mula "memanjat" gunung.Dalam masa yang singkat, saya tercungap-cungap dan berpeluh.Namun, sebaik sahaja kita berhenti berehat, angin gunung bagaikan bilah akan membuatkan orang terketar-ketar.Sesekali, apabila kita menoleh ke belakang, pengunjung tidak berkesudahan, dan Permatang Canglong yang menjulang tinggi seperti punggung naga yang terbang lurus ke atas.Selepas lebih sejam bergelut, akhirnya kami melarikan diri dari Permatang Canglong dan mula berjalan di dalam hutan.Ia tidak menyenangkan!Cahaya matahari yang berbintik-bintik, dipantulkan di jalan raya, burung-burung yang indah berdiri di atas dahan, diam-diam memerhatikan pejalan kaki yang menganyam, tali pinggang angin yang hangat.Haruman yang indah.

Pada pukul dua petang, kami mula menyerang puncak tertinggi, Nanfeng.Berdiri di puncak Nanfeng yang sesak, kami dapat melihat Pergunungan Huashan terbentang, gunung, lapisan gunung, kadang-kadang curam, kadang-kadang lembut, dengan pemandangan yang pelbagai dan pemandangan yang indah.Tebing curam menjulang seperti tiang gergasi untuk menyokong langit dan bumi;ngarai dalam di bawah tidak dapat diduga dan menakutkan;Sungai Kuning Sembilan Lengkung di kejauhan mengaum di kaki gunung, dan ombaknya bergelora dan deras.Saya berdiri di puncak Gunung Huashan, melihat semua gunung kecil, berasa sangat selesa dan gembira, kerana saya sekali lagi menakluki gunung dan sungai yang terkenal di tanah air…

Shanxi Sejarah Muzium

Akhirnya, kami tiba di Muzium Sejarah Shaanxi yang terkenal, "Beri saya satu hari dan berikan anda kembali sepuluh ribu tahun" adalah ringkasan terbaik muzium negara ini.Terdapat lebih daripada 370,000 peninggalan budaya di muzium ini.Dari peringkat awal manusia purba, alat batu mudah digunakan, dan dari 1840 hingga 1840, pelbagai objek dalam kehidupan sosial bertahan selama lebih dari satu juta tahun.Antaranya, barang-barang gangsa Dinasti Shang dan Zhou sangat indah, patung-patung tembikar dinasti masa lampau adalah pelbagai, barangan emas dan perak Dinasti Han dan Tang adalah unik di seluruh negara, dan mural makam Tang tiada tandingannya dalam dunia.Muzium menumpukan intipati sejarah negara China dan merupakan istana artistik untuk memaparkan tamadun Cina purba serta sejarah dan budaya Shaanxi.

Tempat indah pagoda angsa liar yang besar

Berjalan ke arah timur di sepanjang jalan masuk ke Kuil Dacien, tempat indah Pagoda Dayan.Tiket dibeli ke dalam menara, dan tiket juga diperlukan untuk memanjat menara.Apa yang kami kunjungi di sini adalah untuk merasai kemakmuran budaya Buddha.Pengalaman Xuanzang, seorang sami Dinasti Tang, mengembara ke arah barat untuk mengumpul sutra juga sangat memberi inspirasi kepada kami pada zaman moden.Ia adalah kuasa kepercayaan bahawa kita boleh dikenali oleh orang asing melalui kesukaran dan halangan di sepanjang jalan dan menterjemahkan begitu banyak teks selepas belajar.
Meninggalkan Kuil Dacien dan menuju ke utara, kami tiba di dataran air pancut muzik Pagoda Dayan, yang dikenali sebagai yang pertama di Asia di Xi'an.Menonton adegan pada 8:30 malam, pada waktu malam, dataran di sekeliling lampu terang, anda boleh melihat pagoda purba dalam cahaya, sederhana dan bermaruah.Air pancut menari mengikut muzik dan bersinar dengan lampu neon.Keseluruhan air pancut berlangsung selama setengah jam.Ia adalah landskap buatan yang mengagumkan.Memang berbaloi untuk dilihat, tetapi terdapat ramai pengunjung.Lebih baik pergi ke Selatan dahulu dan menikmati pemandangan panoramik.Penghujung lawatan hari itu benar-benar dipanggil penat dan gembira.Seorang pengembara pernah berkata, "Intipati mengembara adalah untuk meninggalkan cara pemikiran dan tabiat hidup yang asal, dimasukkan ke dalam persekitaran baharu, menerimanya, dan biarkan ia mempengaruhi anda."Sama ada perjalanan hari ini memberi kesan kepada saya atau tidak, saya fikir ia sepatutnya berlaku, tetapi saya tidak menyedarinya.Selagi anda merasakannya dengan hati anda, keindahan perjalanan akan disepadukan ke dalam kehidupan masa depan anda.

10 Cara Menarik Untuk Menggunakan Bateri Litium 12V Anda

Kembali pada 2016 apabila BSLBATT mula-mula mula mereka bentuk apa yang akan menjadi pengganti drop-in pertama...

Adakah awak suka ? 915

Syarikat Bateri BSLBATT Menerima Pesanan Pukal daripada Pelanggan Amerika Utara

BSLBATT®, pengeluar bateri Forklift China yang mengkhusus dalam industri pengendalian bahan...

Adakah awak suka ? 767

Fun Find Friday: Bateri BSLBATT akan datang ke LogiMAT 2022 yang hebat lagi

JUMPA KAMI!PAMERAN VETTER TAHUN 2022!LogiMAT di Stuttgart: PINTAR – LESTARI – SAF...

Adakah awak suka ? 802

Mencari Pengedar dan Peniaga baharu untuk Bateri Lithium BSL

Bateri BSLBATT ialah syarikat berteknologi tinggi yang pantas, berkembang pesat (200% YoY) yang menerajui...

Adakah awak suka ? 1,202

BSLBATT untuk Menyertai MODEX 2022 pada 28-31 Mac di Atlanta, GA

BSLBATT ialah salah satu pembangun, pengilang dan penyepadu adunan litium-ion terbesar...

Adakah awak suka ? 1,936

Baca lagi

Apakah yang menjadikan BSLBATT sebagai Bateri Litium Unggul untuk keperluan Kuasa Motif anda?

Pemilik forklift elektrik dan Mesin Pembersihan Lantai yang mencari prestasi terbaik akan...

Adakah awak suka ? 771

Bateri BSLBATT Menyertai Program Keserasian Bateri Delta-Q Technologies

China Huizhou – 24 Mei 2021 – Bateri BSLBATT hari ini mengumumkan bahawa ia telah menyertai Delta-Q Tec...

Adakah awak suka ? 1,234

Bateri Litium 48V BSLBATT Kini Serasi Dengan Penyongsang Victron

Berita Besar!Jika anda peminat Victron, ini akan menjadi Berita baik untuk anda.Untuk memadankan dengan lebih baik...